Blog – Full Width

by

Bagaj Amortisörü Nedir? Değişimi Nasıl Yapılır?

Bagaj araçlarda yük taşımak için kullanılmakta olan bir alandır. Araçların sistematik bir yapısı olması nedeniyle bu bölgede de farklı ekipmanlar kullanılmaktadır. Geçmişten günümüze bakıldığında büyük bir değişim gözlemlenen bagaj sistemlerinde, bagaj amortisörleri büyük bir değişimin de öncüsü olmuşlardır. Araç sahiplerinin özellikle bagaj bölgesi hakkında ve diğer araç parçaları hakkında genel bir bilgiye sahip olmaları gerekmektedir. Olası bir arızalanmada araç için en doğru hamleyi yapabilmek adına bu bilgiler gereklidir. Bu yazımızda sizlere bagaj amortisörü nedir, arızaları nelerdir ve değişimi nasıl yapılır gibi konuları detaylı bir şekilde anlatacağız.

Bagaj Amortisörü Nedir?

Otomotiv sektörü günümüze kadar birçok farklı aşamadan ve teknolojik hamleden geçmiştir. Genel olarak teknolojik sistemler ilk olarak araçlarda kendini göstermiştir. Bagaj amortisörü de bu konuda önemli bir adımdır. Eski araçlara bakıldığında bagajın tutulması için bir tel kullanımı yapılmaktaydı. Günümüzde ise bagaj amortisörü, bagaj kapağının yukarıda kalmasını sağlayan ve açma-kapama işlemleri sırasında daha sistematik bir şekilde işlem yapılmasını sağlayan bir sistemdir. Bagaj amortisörü denildiğinde daha detaylı bir şekilde bilgilenmek için amortisörün ne olduğunu ve sisteminin nasıl işlediğini bilmek önemlidir.

Amortisör, araçlar için bir süspansiyon parçası olarak bilinmektedir. Araçta sarsılmanın önlenmesi ve konforlu bir şekilde sürüş yapılması için araçlara eklenmektedir. Amortisörler kullanım esnasında genel olarak yayların salınımını azaltmak için kullanılmaktadır. Çukura girilmesi ya da tümsekten geçilmesi halinde yol tutuşun kaybolmasını ve yol hâkimiyetinin kaybolmasını engellemektedir. Bagaj amortisörü de aynı mantık üzerinden araca hizmet vermektedir.

Araçlarda her türlü yükü kaldırmak için ve seyahat esnasında gerekli unsurların barınmasını sağlamak için kullanılan bagaj amortisörü aracın arka kısmında yer almaktadır. İç ve dış olarak iki şekilde bulunabilen bu amortisör, yukarı doğru kalkan kapağın doğru bir şekilde açılmasını sağlamaktadır. Kapak açılmasını ve yukarıda durmasını sağlamak için bagaj amortisörleri etkili bir görev yapmaktadır. Aynı zamanda yükleme işlemlerinin ardından bagaj amortisörü gerekli parçaları koruyarak, konforlu bir sürüş imkânı da sağlamaktadır.

Bagaj Amortisörü Arızası

Her sistem gibi amortisörler de zaman içerisinde kullanıma bağlı olarak arızalanma yapabilmektedir. Arıza sistemleri olarak en kolay anlaşılacak sistem bagaj amortisörleridir. Bagajı açtığınızda eskisi gibi çalışmadığını fark ediyorsanız bu noktada ilk arıza durumu amortisörlerden kaynaklanmaktadır. Bagaj amortisörleri belirli bir yaylı sisteme sahip olmaları nedeniyle zaman içerisinde aşınarak arıza meydana getirebilir. Bu durumda bagaj açılıp kapanması sırasında ya da seyir halindeyken amortisörden ses gelebilmektedir.

Bagaj kapağı amortisörü arızası bir diğer şekilde kapağın tutmaması olarak karşınıza çıkabilir. Bagaj kapağını açmanız halinde istenilen seviyede durmuyor ve düşüyor ise amortisör bozulmuştur. Bagaj amortisörü tutmuyor ise bagaj açıldığında daha tehlikeli durumlar yaratarak ani kapanmalara da neden olabilecektir. Bu durumda yaralanmalar da meydana gelebilir. Aracınızda bir amortisör arızası görmeniz halinde profesyonel bir oto servisten hizmet alabilirsiniz. Dilerseniz Otolye bünyesinde kayıtlı olan oto servislerimizi  de tercih edebilirsiniz.

Otolye, müşterilerine en iyisini sunmak için her zaman daha çok çalışmaktadır. Bagaj kapağı tutmuyor ya da bagajdan ses geliyor gibi durumlarla karşılaşmanız halinde sistemimizde kayıtlı oto servislerimiz sizlere yardımcı olacaktır. Alanlarında en iyi ve profesyonel oto servisleri bir arada toplayarak, sizlere dilediğinizi seçme imkânı sunmaktayız. Aynı zamanda kayıtlı olan oto servislerimizi arayarak ücretsiz hizmet bedeli bilgisi alabilirsiniz. Bu sayede bagaj amortisörü değişimi yapılırken herhangi bir sürpriz ile karşılaşmadan gerekli ücreti ödersiniz. Bagaj amortisörü arızasında ve diğer araç arızalarında firmamız sizlere en iyi ve kaliteli servis hizmetini sunmak için çalışmaktadır.

Bagaj Amortisörü Tamiri

Amortisör sistemleri kullanım esnasında yayınım hareketi yapmaktadır. Bu yaylı sistemin bir getirisi olarak uygulanmaktadır. Bagaj kullanımlarında da bu geçerlidir. Ancak bagaj amortisörü tamiri söz konusu değildir. Amortisör arızası meydana gelmesi halinde aracınız için doğru boyutlarda ve Newton değerinde bagaj amortisörü alarak, değişimini yaptırmanız gerekmektedir. Bu tarz işlemlerin zorlu olması nedeniyle bir profesyonelden yardım almanız daha doğru olacaktır.

Bagaj Amortisörü Fiyatları 

Araç sektörü içerisinde her yedek parçanın ayrı bir fiyatlandırması söz konusudur. Özellikle bayi sistemlerine bakıldığında bagaj amortisörleri için her bayi kendi satış politikalarını uygulamaktadır. Aracınızın bagaj amortisörü arızası sonrasında uygun olan amortisörü bulmak için bayileri dolaşmanız ve fiyat bilgisi almanız gerekmektedir. Bu noktada sizleri bu durumdan kurtararak, binlerce yedek parçayı sizler için Otolye bünyesinde topladık. Aradığınız tüm yedek parçalar için gerekli aramayı yapabilir ve karşılaştırabilirsiniz. Fiyat karşılaştırması sonucunda sizler için en uygun olan yedek parçayı tercih edebilirsiniz. Aynı zamanda bayilerimizi de inceleyebilir ve yorumlarını okuyabilirsiniz. Genel olarak net bir fiyat verilmese de bagaj amortisörü fiyatları 30-400 TL arasında değişiklik göstermektedir.

Bagaj amortisörü alımı esnasında marka modele uygun olarak alım yapmanız da önemli bir etmendir. Linea bagaj amortisörü fabrika çıkışlı olarak farklı boyutlarda olmaktadır. Ona uygun bir boyut almamanız halinde bagaj sisteminiz bozulacaktır. Aynı şekilde Palio bagaj amortisörü alımlarınızı, Jetta bagaj amortisörü boyutlarına göre yapmanız halinde de aynı sorunla karşılaşabilme durumunuz bulunacaktır. Bu nedenle alım esnasında boyut ve model sınıflandırmasına dikkat etmeniz gerekmektedir.

Bagaj Amortisörü Değişimi

Bagaj amortisörü arızası sonrasında tamir işlemi yapılmadığını belirtmiştik. Değişim işlemi bu konuda şart olmakla birlikte doğru bir şekilde yapılması gerekmektedir. Aracınıza bu işlem sırasında zarar vermemek adına bir profesyonelden yardım almanız en doğrusu olacaktır. Tek amortisör arızalı ise isterseniz tek olarak bagaj amortisör değişimi yapabilirsiniz. Değiştirme işlemi için;

  • İlk olarak bir tornavida yardımı ile amortisör segmanlarının gevşetilmesi gerekmektedir.
  • Bagaj amortisörü değişimi sırasında amortisör çıkarılacağı için bagaj boşa çıkacaktır. Bu durumda kapağın düşmemesi için bir destek ile sabit tutulması gerekmektedir.
  • Bagaj amortisörü yerinden çıkartıldıktan sonra yeni amortisör aynı şekilde segmanları gevşetilerek yerine takılmaktadır. Bu noktada amortisör üzerinde vida yuvası bulunur. O vida yuvasına tam bir şekilde oturtulması halinde bagaj amortisörü doğru bir şekilde takılmış demektir.

Bagaj amortisörü değişimi genel olarak kolay bir işlemdir. Araç sahibi kendi de bu işlemi kolay bir şekilde yapabilir. Ancak yine de değişim sırasında olabilecek bir hata daha büyük sonuçlara neden olabileceği için bir profesyonelden yardım alınması daha doğru olacaktır. Bu sayede hem aracınız zarar görmeyecek hem de sizler daha büyük bir zarar ile karşı karşıya kalmış olmayacaksınız. Yanlış alınan bir amortisörü de kendiniz takmaya çalıştığınızda aynı şekilde sorun ile karşılaşabilirsiniz.

by

Oto Ses Sistemi Hakkında Dikkat Edilmesi Gerekenler

Teknoloji gelişmeye devam ettikçe hayatın içerisine yeni ve farklı donanımlar da girmeye devam etmektedir. Belirli bir süredir araçlarda kullanılmakta olan oto ses sistemleri de gelişerek, daha farklı ve kaliteli bir hale gelmiştir. Aracınız içerisinde değişim yapmak istemeniz ve oto ses sistemi almak istemeniz halinde sizler için ne yapmanız gerektiğini, nasıl bir yol izlemeniz gerektiğini ve montaj işlemlerini detaylı bir şekilde bu yazımız içerisinde anlattık. Otolye sizlere her zaman en iyi hizmeti sunmanın yanı sıra araç üzerine tüm bilgilerin detaylı bir şekilde verilmesini de sağlamaktadır.

Oto Ses Sitemleri Nelerdir?

Araç içi birçok farklı donanım mevcuttur. Özellikle teknolojinin gelişmesi ile birlikte bu donanımlar çeşitlenmiş ve daha farklı şekillerde müşterilerine sunulmuştur. Oto ses sistemleri de bu donanımlardan biridir. Konfor seviyesini üst noktalara taşımak için araç içerisinde yer alan ve kullanıcısı tarafından gerekirse farklı şekillerde de eklenebilen ürünlerdir. Oto ses sistemleri set halinde de satılabilmektedir. Ancak genel olarak araç ses sistemlerinin parçalarını bilmeniz de önemlidir. Bu temel parçalar ana ünite, hoparlörler ve amplifikatörlerden oluşmaktadır.

Ana Ünite

Araç ses sistemleri için de her cihazda olduğu gibi bir beyin ve kontrol sisteminin yer alması gerekmektedir. Ana ünite de ses sistemi için bir beyin olarak görülmektedir. Ses ve video dalgalarını ana sistemden alarak diğer bileşenlere dağıtmakla görevlidir. Ana ünitenin önemi oldukça önemlidir. Kaliteli olmayan bir ana ünite bulunuyorsa, hoparlör ve amplifikatörlerin kaliteli olması önemli olmamaktadır.

Hoparlörler

Ana üniteden gelen sesi dışarıya aktaran hoparlörler için de farklı tip sistemler bulunmaktadır. Ses sistemi seçimleri yapılırken elektrik enerjisini ses dalgasına çeviren sürücü bölümlerinin ve diğer bileşenlerinin en uygunu seçilmelidir. Doğru seçilmiş bir ana ünite ve amplifikatörünüz var ise, farklı türde hoparlör seçimleri yapabilirsiniz.

Subwoofer Hoparlör: Yüksek kalitede olan bu hoparlör sistemleri düşük frekanslı ve yüksek kaliteli frekanslı bas sesler üretmektedir. Bu hoparlör sistemi araç ses sitemleri içerisinde yüksek seviyede bir titreşime neden olmaktadır.

Koaksiyonel Hoparlör: Her araç içerisinde kolay bir şekilde görülebilecek olan bu hoparlör tipi, en yaygın olanıdır. Daha az maliyetli olması nedeniyle diğer hoparlör çeşitlerine göre daha fazla tercih edilmektedir. Koaksiyonel hoparlör aynı ünite üzerinde hem yüksek tiz sesleri hem de düşük frekansta bas sesleri üretebilmektedir. Tüm avantajlarına göre en büyük dezavantajı, ses kalitesi diğer hoparlör türlerine göre daha zayıftır.

Komponent Hoparlör: Farklı hoparlör tiplerinin bir araya getirilmesi ile elde edilmiş olan komponent hoparlör sistemleri en yüksek kalitede sesi verecektir. Genel olarak bas sesler üreten woofer sisteminden, tiz sesler üreten tweeter sisteminden ve orta sınıf hoparlör içeren ayrı sürücü sistemlerinden oluşmaktadır. Kurulum sırasında her hoparlör ayrı bir sürücü gerektirir. Bunun için daha büyük bir amplifikatör sistemine sahip olmanız gerekebilir.

Bu hoparlör sistemleri oto ses sistemleri set olarak sunulan ürünler içerisinde yer almaktadır. Kendiniz de ayrı bir şekilde amplifikatör, hoparlör ve ana ünite alımı yapabilirsiniz. Bunun için Otolye bünyesinde sizin için en uygun ürünlerin hepsini bir arada bulabilirsiniz.

Amplifikatör

Amfi adı ile de bilinen ve ses sistemi için ekstra bir önem taşıyan amplifikatörler, dinleme ve görüntüleme kalitesini üst seviye taşımaktadır. Ana üniteden, hoparlöre giden sinyal sistemini artırır ve sistem üzerinde daha yüksek bir ses seviyesi oluşturulmasını sağlar. Bu şekilde hoparlör üzerinden daha net ve verimli bir ses alınır. Amplifikatör, diğer bir deyişle araç ses sistemi içerisinde ses kalitesini artıran bir ünite olarak kullanılmaktadır. Ses sistemi içerisinde yer alan ya da ayrı bir şekilde sunulan amplifikatör için belirli durumlar söz konusudur. Dâhili amfiden, aracın ön panelindeki kısıtlı bir alan içerisine yerleştirilmek zorunda olması nedeniyle iyi bir verim almak güçleşmektedir. Bu nedenle koltuk altlarına ya da bagaj bölgesine yerleştirilebilen amplifikatörler ile daha iyi ses elde edebilirsiniz.

 Oto Ses Sistemi Fiyatları

Sektör içerisinde oto ses sistemi için birçok farklı marka bilgisi bulunmaktadır. Sony, Pioneer, Fusion gibi markalar sektörde öncü olan markalardır. Bayiler üzerinden de satışı yapılabilen ses sistemleri için iki farklı fiyatlandırma bulunur. Oto ses sistemleri paket fiyatları tüm donanımların içerisinde yer aldığı bir sistem içerisinde satışa sunulur. Aynı şekilde ses sistemlerini tek tek de alabilme imkânınız bulunmaktadır. Oldukça geniş bir aralıkta olan bu fiyatlar için Otolye bünyesinde kendinize en uygun olanı gerekli incelemeleri, karşılaştırmaları yaparak kolay bir şekilde bulabilirsiniz. Genel olarak fiyatlar 500 TL – 10.000 TL arasında değişiklik göstermektedir.

İstediğiniz soruların cevaplarını almış olduğunuz bir yazı olmasını diliyoruz.

by

Diferansiyel Nedir, Araçtaki Görevleri Nelerdir?

Günümüzde neredeyse her gün kullandığımız arabalarımızın içinde otomobilin düzgün bir şekilde çalışmasını sağlayan bazı parçalar bulunmaktadır. Bu parçaların arasında motor, debriyaj, şanzıman, diferansiyel, aks, şasi gibi parçalar bulunuyor. Bunların arasında araba için en önemli yere sahip olanlardan biri de diferansiyeldir. Diferansiyel her aracın sisteminin içinde bulunan bir parça olup ve oldukça önemlidir. Peki diferansiyel tam olarak nedir? Görevleri nelerdir? Diferansiyel araba için neden bu kadar önemlidir? Bu yazımızda bu soruları ayrıntılı bir şekilde yanıtlıyoruz.

Diferansiyel Nedir?

Diferansiyel araba sisteminde üstlendiği rol çok büyüktür. Diferansiyeli basit bir şekilde örneklendirmek istersek bunun için en uygun örnek askeri yürüyüşler olabilir. Askeri yürüyüşlerde düzeni bozmamak oldukça önemlidir. Bu sebeple kalabalık grupta dönüş yapılacağı zaman viraja yakın olanlar küçük adımlarla dönüş yaparken virajdan uzak olan kişiler daha büyük adımlar kullanarak virajı dönerler. Diferansiyelin çalışma sistemi de bununla benzerlik gösteriyor. Otomobillerde de viraj dönülürken iç tarafta bulunan tekerlekler dış tarafta olanlardan daha farklı şekilde dönmektedir. Bu sayede viraj dönme işlemi başarı ile tamamlanır. Eğer tekerlekler aynı hızla dönerlerse viraj başarı ile dönülemez ve araç devrilerek kaza durumu gerçekleşir. Bu işlemlerin gerçekleşmesini sağlayan ve aracın virajı başarıyla almasının kahramanı olan parçaya diferansiyel adı verilir.

Diferansiyel, aracın viraj aldığı sırada devreye giren bir araba parçasıdır. Tüm araçlarda bulunan bu parça sayesinde virajlar kolay bir şekilde dönülür ve araba devrilmez.

Diferansiyelin Görevi

Arabaların içinde oldukça karışık bir sistem bulunuyor. Bunu kaputu açtığımız zaman bile görebiliriz. Kaputun içinde bulunan karışık kablolar ve çok sayıda parça arabaların oldukça hassas ve karışık bir düzenden ibaret olduğunu anlamamıza yetiyor. Bir de bizim görmediğimiz kısımda bulunan parçalar var. Kaputun içinde bulunan parçalar kendi aralarında kablolar aracılığıyla iletişim sağlıyorlar ve bu şekilde araçta meydana gelen tüm işlemleri gerçekleştirebiliyorlar. Yani her gün gaz ve fren pedalına basarak kullandığımız ve anahtarı döndürerek çalıştırdığımız arabalarımız aslında müthiş bir teknolojinin sonucunda bu şekilde çalışıyorlar. Arabaların kullanımı çok eskilere dayanmaktadır. Tarihte el arabası ve at arabası gibi düzeneklerin yanı sıra günümüzdeki araçlara benzeyen araçlar da kullanılmıştır.

Otomobiller yol boyunca düz bir çizgide yol almalarına rağmen virajlarda bu durum değişkenlik gösterir. Araç, viraja geldiğinde zaman bir yay biçiminde döner ve virajı başarıyla alır. Bunu sağlayan parçaya da diferansiyel adını veriyoruz. Örnek vermek gerekirse eğer araç sola dönecekse sol tarafta bulunan tekerlekler daha kısa bir yol katederken sağ tarafta bulunanlar daha uzun bir yol alırlar. Bu şekilde araçta denge sağlanır ve araç devrilmeden virajı almayı başarır. Diferansiyel, her iki tekerleğin arasında yer alan bir parçadır. Yarım dişli şaftlar ile tekerleklere bağlanan bu önemli parça iki aksın farklı hızlarda dönmesini sağlamaktadır. Diferansiyel parçasının görevlerini şu şekilde maddelendirebiliriz:

  • Diferansiyel, motordan çıkan gücü tekerleklere iletir. Motordan gelen dönme aksiyonu şanzıman tarafından diferansiyele ulaştırılır ve buradan da tekerleklere iletilir.
  • Diferansiyel bu gücü dönme açısıyla birlikte tekerleklere ulaştırarak virajın alınmasını sağlar.
  • Viraj esnasında arabada bulunan tekerleklerin farklı açılarda ve hızlarda dönmesi gerekir. Parça, bu farklı hızla dönme işlemini sağlamak için araçta bulunuyor.
  • Virajlarda yay biçimli bir yol izleneceğinden dolayı tekerleklerin farklı hızlarda dönmesi gerekir. Diferansiyel, iç tekerleklerin daha düşük hızda dönmesini sağlarken dış tekerleklerin de daha yüksek bir hızda virajı almasını sağlar.
  • Tekerleklerin atacağı tur sayısı da diferansiyel tarafından belirlenir ve düzenlenir.
  • Motordan gelen dönüş hızı direk olarak tekerleklere iletilmez. Öncelikle şanzıman tarafından bu hız düzenlenir ve düzenlenmiş hız diferansiyel tarafından tekerleklere iletilir. Diferansiyel bu hızın ayarlamasını dönüş açısına uygun olarak yapar.

Yukarıdaki maddelerden de görüldüğü üzere diferansiyel araçta birçok işin gerçekleşmesini ve aracın sorunsuz çalışmasını sağlar. Buradan yola çıkarak araçlarda diferansiyel bulunmasaydı neler olurdu sorusunun akıllara gelmesi gayet doğaldır. Peki gerçekten diferansiyel diye bir parça olmasaydı arabamızda ne olurdu? Bu sorunun cevabı birkaç maddede verilebilir:

  • Motordan gelen güç şanzıman aracılığıyla tekerleklere aktarılırdı ve bunun sonucu olarak da tüm tekerlekler aynı hızda dönerdi. Bu yüzden de araç virajı alırken devrilirdi.
  • Dönüşlerde iç tekerleklere aşırı yük binerdi. Bu sebeple de kısa bir süre sonra iç tekerlekler aşınır ve kullanılamaz hale gelirdi.
  • Diferansiyel olmadığı için tekerlekler aynı hızda dönecek ve viraj başarılı şekilde alınamayacaktı. Bunun sonucunda da güvenli sürüş tehlikeye girecekti.

Diferansiyel hakkında merak edilen bir diğer soru ise aracın neresinde bulunduğudur. Araç için oldukça önemli olan bu parçanın nerede bulunduğunu birçok sürücü bilmemektedir. Araç çeşitlerine göre diferansiyelin konumu da farklılık gösterir. Önden çekişli arabalarda diferansiyel ön aks üzerindeki şanzıman kutusunda yer almaktadır. Arkadan çekişli olan araçlarda ise diferansiyel arka aksın ortalarında bir yerde bulunuyor. Son yıllarda birçok insan tarafından tercih edilen dört çekerli araçlarda ise birden çok diferansiyel yer alıyor. Ön, arka ve aktarma şaftı olmak üzere 3 farklı diferansiyel bu araçlarda mevcuttur.

Diferansiyel Çeşitleri Nelerdir?

Diferansiyelleri çeşitleri açısından 5 ana gruba ayırabiliriz. Bunlar,

  • Açık diferansiyel – Klasik Diferansiyel
  • Kilitli Diferansiyel
  • Sınırlı Kaymalı Diferansiyel
  • Elektrik Kontrollü Sınırlı Kaymalı Diferansiyel
  • Dinamik Tork Kontrollü Diferansiyel
by

Çamurluk Nedir? Düzeltme İşlemi Nasıl Yapılır?

Araç tasarımları markaların önceliği haline gelmiştir. Tasarımlarda detaylara dikkat etmek ve aynı zamanda aracın korunmasını da sağlamak önemlidir. Bu nedenle araç tasarımlarında çamurluklar modele göre farklı şekillerde yapılmaktadır. Araçlarda kaza ya da ufak bir çarpma anında etkili hasarlar oluşabilmektedir. Tasarımsal olarak bakıldığında aynı zamanda çamurluklara ekleyebileceğiniz birçok farklı eleman ile aracınızı daha farklı bir şekle de dönüştürme ihtimaliniz de bulunmaktadır. Bu yazımızda çamurluk nedir sorusuna yanıt verecek ve çamurluk düzeltmelerinin nasıl yapıldığını anlatacağız. 

Çamurluk Nedir?

Araç sahiplerinin aracını iyi bir şekilde tanıması ve yer alan parçaları genel olarak bilmesi önemli bir durumdur. Bu nedenle de temel parçaların bilinmesi de gerekmektedir. Çamurluk da aracın tasarımı içerisinde yer alan ve aracın korunmasında görev alan bir parçadır. Tekerleklerin üstünü örterek, seyir halindeyken yerden taş ya da çamur gibi şeylerin sıçramasını önleyen parçaya çamurluk denmektedir. Araç kazalarında ya da belirli darbelerde arka ve ön çamurluklarda göçükler meydana gelmektedir. Bunun düzeltilme işlemi zor bir işlem değildir. Ancak profesyonel kişiler tarafından yapılması daha doğru olacaktır. 

Çamurluk alanına araç sahipleri istedikleri özel malzemeyi ekleyebilmektedir. Araç tasarımı ile çok oynanması doğru bir işlem olmamakla birlikte belirli kurallar da yer almaktadır. Çamurluk alanını çok etkilemese de yine de aracınıza uygun olan parçaları almanız daha doğru olacaktır. Modifiye işlemi çamurluk alanı için doğru bir kelime olmamakla birlikte daha farklı bir tasarım eklentisi olarak düşünülebilmektedir. Özellikle kaza anında ya da ufak bir darbe esnasında çamurluk göçükleri meydana gelmektedir. Bu noktada profesyonel bir hizmet almanız gerekmektedir. 

Çamurluk Düzeltme 

Araçlar seyir halinde iken kaza yapılabilir ya da bir yere vurulabilir. Bu durumda ilk hasar gören yerler çamurluklar olmaktadır. Ön çamurluk ya da arka çamurluk fark etmeksizin bir darbe esnasında göçük yaşanması muhtemeldir. Göçük meydana gelmesi halinde bir oto servis tarafından çamurluk göçük düzeltme işlemi yapılmaktadır. Bu işlemi yapmak için gerekli adımlar;

  • İlk olarak göçük olan yüzey alkollü bir bez yardımı ile temizlenir. Alkol yardımı ile bu alanda yapılacak işlem hem boyaya zarar vermeyecek hem de yüzeyde barınan kir ve toz gibi unsurların ortadan kalkmasını sağlayacaktır. 
  • Ardından göçük düzeltme seti içerisinde yer alan silikon tabancası ısıtılır. Silikonun yeterince sıvı hale gelmesinin ardından vantuzların taban kısmına silikon sürülür. 
  • Çamurluk göçük düzeltme yapılacak olan bölgeye vantuz yapıştırılır. Vantuzun gerekli yüzeye tutunup tutunmadığını anlamak için vantuz sıcaklığı kontrol edilmesi gerekmektedir. Silikonun soğuması ile birlikte çekme aparatı ile birlikte vantuzlar geri çekilir. Göçüğün derinliğine göre bu çekme işleminin sayısı farklılaşabilmektedir. Uygulanan basınç çamurluk göçük düzeltme işleminde büyük bir önem taşıyarak göçüğü düzeltir. 
  • Çekme işlemi sonrasında silikon temizlenir. Silikonun araç üzerinden çıkması için alkol ve aseton karışımını içeren bir sıvı ya da silikon çıkarıcı sprey kullanımı yapılabilir. 
  • Çamurluk düzeltme işlemi sırasında şişen bölgeler olması halinde çekiç ve tıktık yardımı ile bu şişlikler indirilir. 
  • Göçük yapılan bu işlemler halinde hala tam olarak düzelmez ise masaj yöntemi uygulanarak göçüğün tamamen düzeltilmesi sağlanabilir. 

Bu işlem ön ve arka çamurluk olmak üzere iki çamurluğa da yapılmaktadır. Vakumla yapılan çamurluk göçük düzeltme işlemi boyasız düzeltme olarak da bilinmektedir. Vakum yapılan bölge orijinal boyasında ise herhangi bir boya kalkışı olmayacaktır. Ancak boyanmış bir alan ise o zaman vakum işleminde aracın boyasında kalkma olabilir. 

Çarpmalar, kazalar ya da dolu yağışları bu göçüklerin ilk sebeplerinden biridir. Ancak zor bir işlem ya da korkulacak bir durum bulunmamaktadır. Belirli aletler yardımı ile boyasız bir şekilde göçük düzeltme işlemi yapılabilmektedir. Vantuz işlemi vakumla çekme işlemi olarak da bilinmektedir. Göçük yoğun bir şekilde ise vakum yöntemi kullanılırken, tam olarak düzelmeyen göçüklerde masaj yöntemi kullanılmaktadır. 

Çamurluk Ekipmanları

Araçlar için birçok farklı ekipman unsuru sunulmaktadır. Özellikle araçlarınıza yeni bir sistem yaptırmak ya da kendi zevkinize göre düzenlemek istediğinizde bu ekipmanlar oldukça iyi iş görmektedir. Çamurluk ekipmanları olarak da birçok farklı ekipman yer almaktadır.

Çamurluk Sinyali
Seyir halindeyken, şerit değiştirme işlemleri için sinyal kullanımı yapılması zorunlu bir işlemdir. Sinyaller her araçta değişiklik göstererek farklı noktalarda yer alabilmektedir. Bazı araçlarda çamurluk sinyali olarak karşınıza çıkabilmektedir. Bu aracın marka modeli ile alakalı bir durumdur. Sonradan sinyal eklemek araç için doğru bir işlem olmayabilir. Bu nedenle çamurluk sinyali eklemek istemeniz halinde bir profesyonele danışmanız daha doğru olacaktır.
Çamurluk Venti

Çamurluk venti ya da diğer bir adı ile çamurluk havalandırma araçlarda ön kapının yan tarafında konumlandıracak şekilde takılmaktadır. Çoğu araç için genel olarak bir tasarım unsurudur. Ancak alım yaparken araçlarınızın marka model durumuna göre alım yapmanız önemlidir. Marka model uyumsuzluğunda aldığınız ekipman aracınız ile doğru uyumu göstermeyecektir.
Çamurluk Ağzı

Çamurluklara takılmakta olan çamurluk ağzı, daha dışa doğru bir yapıya sahiptir. Ek bir yedek parça olması nedeniyle araç marka modele göre farklılık göstermektedir. Genel olarak kaza ya da çarpmalarda aracı daha korunaklı hale getirmektedir. Olası bir göçük durumunda çamurluk ağzı düzeltme işlemi de yapılabilmektedir. 

Ekipmanlara genel olarak bakıldığında çamurluk bölgesi için birçok farklı ekipman daha sayılabilir. Mtb çamurluk, çamurluk ızgarası gibi tüm ekipmanlar genel olarak kişilerin tercihine kalmış bir şekilde kullanılmaktadır. Çamurluk havalandırması gibi ek ekipmanların montaj işlemleri zor bir işlem değildir. Araca genel olarak bir zarar vermemektedir. Ancak yine de alımlarınızda aracınız ile uyumlu olup olmadığını kontrol ederek almanız önemlidir. 

Çamurluk Ekipman Fiyatları

Araçlar için ek olarak bir parça alımı yapmak istediğinizde farklı fiyatlandırmalar ile karşılaşmanız oldukça olasıdır. Özellikle araç marka modeline göre ve bayiye göre bu fiyatlar oldukça büyük aralıklarla değişecektir. Genel olarak bakıldığında ortalama bir fiyat vermek hiçbir ekipman için doğru olmayacaktır. Çamurluk sinyali, çamurluk ağzı ya da çamurluk havalandırması gibi tüm ekipmanların ayrı ayrı incelenmesi gerekmektedir. Bu konuda genel bir bilgi almak için Otolye bünyesinde yer alan destek hattımızı kullanabilirsiniz. Sizler için 7/24 olarak telefon ile ya da canlı görüşme ile hizmet vermekteyiz. 

Otolye, Türkiye’nin En Büyük Oto Sanayi sitesi olarak yedek parçadan, aksesuara kadar birçok ürün ile sizleri buluşturmaktadır. Bu noktada sizlere de tüm hizmetleri sunmak için profesyonel bir ekip ile hizmet sunar. Aradığınız bir yedek parça ya da aksesuar fiyatı hakkında bilgi alamamanız halinde bayilerimizi arayarak ücretsiz fiyat bilgisi alabilme imkânınız bulunmaktadır. 

 

 

 

by

Debriyaj

Düz şanzımanlı araç kullanmayı bilseniz de bilmeseniz de debriyaj terimini duyduğunuza eminim. Bu yayınımızda debriyaj ile alakalı akıllara takılan, debriyaj nedir, baskı balata nedir, baskı balata fiyatları, baskı balatanın bittiğini nasıl anlarız ve benzeri birçok sorunun cevabını sizler için cevapladık.

Düz şanzımanlı bir aracın motor gücünün tekerlere iletilmesinde çalışan sistemin ilk aşaması debriyajdır. Debriyaj motor gücünün harekete dönüşmesi için kilit mekanizmadır. Aslında debriyaj her gün gördünüz ya da kullandığınız (matkap, zincirli testere) birçok şeyde mevcuttur.

Debriyaj nedir?

Kontak anahtarı çevrilmiş ve çalıştırılmış bir aracın motoru aksi bir hareket yapılmadığı sürece çalışacaktır. Çalışan motor sürekli olarak dönecek ve bu gücü şanzımana ileterek lastiklere güç verecektir. Debriyaj şanzımanla motor arasında konumlanmış motorun dönüş gücünü şanzımana ileten ya da iletmeyen mekanizmaya verilen isimdir.

Debriyaj nasıl çalışır?

Düz şanzıman bir araç kullandıysanız aracı hareket ettirmek için debriyaj pedalına basıp vitesi 1’e alıp ve uygun şekilde kalkış yapmayı biliyorsunuz. Bunun artısında debriyaja basıp vites yükseltmeyi ya da alçaltmayı da biliyorsunuz. Fakat ayağınızı debriyaja basıp bıraktığınızda gerçekte ne olur? Şimdi bu sistemin genelini inceleyelim.

En basit haliyle, debriyaj, bir aracı çalıştırdığınızda motor gücünün kademeli olarak uygulanmasını sağlar.  Vites değiştirirken vitesin dişlilerinin kırılmasını önlemek için motordan gelen gücü keser. Debriyajın devreye sokulması, gücün motordan şanzıman ve tekerleklere aktarılmasını sağlar. Debriyajın devreden çıkarılması güç aktarımını durdurur ve motorun tek başına stabil bir şekilde dönmesine olanak sağlar. Debriyajın nasıl çalıştığını anlamak için öncelikle debriyaj sisteminin tüm bileşenlerini ve beraber çalıştığı parçaları tanımamız gerekmektedir. Temel bileşenlere bakalım: volan dişlisi, debriyaj balatası, debriyaj baskı plakası, rulman yatağı (debriyaj rulmanı) ve debriyaj çatalı.

Çelik veya alüminyum malzemeden üretilmiş volan dişlisi aracın krank miline cıvata ile bağlanmıştır. Volan dişlisi birçok şey yapar, motor için dengeleyici (balans) görevi görür, silindirlerdeki farklı zamanlardaki ateşlemeler motorda titreşime sebep olur volan dişlisi bu titreşimi emerek debriyaja düzgün bir sürtünme yüzeyi yaratır.  Ancak volan dişlisinin ana görevi, motor torkunun şanzımana aktarılmasını sağlamaktır. Vola na, volan dişlisi

denmesindeki sebep volanın çevresinde tam tur bulunan dişlidir. Bu dişli sadece marş motoru ile bağlantılıdır. Marş motoru volanı hareket ettirerek motorun çalışmasını sağlar.

Debriyaj balatası temel olarak volan ile baskı plakası arasında kalan bir sürtünme malzemesi ile kaplanmış (balata malzemesi) çelik bir plakadır. Balatanın merkezinde, şanzımanın giriş milinin dişlerine uyacak şekilde tasarlanmış göbek bulunur. Debriyaj devreye girdiğinde, volan dişlisi ve baskı plakası arasında debriyaj balatası sıkışarak, motordan gelen güç, balata göbeği tarafından şanzımanın giriş miline iletilir.

Debriyaj rulmanı debriyaj işleminin kalbidir. Debriyaj pedalını bastığınızda debriyaj halatı vasıtası ile bu güç debriyaj rulmanına iletilir. Debriyaj rulmanın aldığı bu komutla debriyaj baskı plakasının göbeğinde bulunan serbest bırakma şemsiyesine baskı uygulayarak baskı plakasının debriyaj balatasına baskı yapmasını engeller. Bu işlem sonucunda motor gücünün şanzımana iletimi kesilmiş olur

Prizdirek adı verilen bir mil üzerine monte edilen, debriyaj çatalı, priz direk üzerinde kayarak hareket eder. Debriyaj çatalı, debriyaj pedalının hareketini debriyaj rulmanının ileri geri hareketine dönüştürür. Artık aracınızdaki debriyaj sisteminde çalışan parçalar hakkında bilgi sahibi olduğunuza göre gelelim asıl soruya, debriyaj nasıl çalışır?

Debriyajı devreden çıkarmak için, debriyaj pedalına basmamız gerekir. Bu işlem debriyaj telinin çatal vasıtası ile debriyaj rulmanını volana doğru hareket ettir. Debriyaj rulmanı, baskı plakasının serbest bırakma şemsiyesine doğru hareket ederek mekanizması gereği şemsiyeye baskı uyguladığında şemsiye ters döner. Ters dönen şemsiyenin ucunda baskı plakası vardır, baskı plakası bu kuvvet ile debriyaj balatasını sıkıştırmayı bırakır fakat volan ile birlikte dönmeyi sürdürür. Bu işlem gerçekleştiğinde dönmeyen ve serbest kalmış tek parça arada kalan ve artık debriyaj baskı plakası tarafından sıkıştırılmayan debriyaj balatasıdır. Debriyaj balatası şanzımanın debriyajda bağlı olduğu tek parçadır. Debriyaj balatası boşa çıktığında şanzıman güç almaz artık.

Artık aracınızdaki debriyaj sisteminde çalışan parçalar hakkında bilgi sahibi olduğunuza göre gelelim asıl soruya, debriyaj nasıl çalışır?

Debriyaj seti nedir?

Debriyaj mekanizması birçok bileşenden oluşur. Araç içinde debriyaj pedalı ile başlayıp şanzımanda baskı balata ile sonlanan bir sistemden bahsediyoruz. Bu sistemin, halk arasında debriyaj seti diye tabir ettiği bir tamir kiti bulunmaktadır. Bu setin içinde aracın marka modeline göre parçalar bulunmaktadır. Debriyaj setinin ana parçaları debriyaj balatası ve debriyaj baskı plakasıdır. Bu 2’li ayrılmaz bir bütündür ve debriyaj seti olarak satılır.

Bu 2’linin haricinde araçların kullandıkları sistemlere göre (eski tip yaylı rulman kullanıyorsa) debriyaj rulmanı set içeriğine dahil edilebilir. Debriyaj setinin en kapsamlı olanı ise volan dişlisinin sete dahil edilmiş halidir. Bu çok sık rastlanacak bir set değildir. Genelde araçta kullanılan volan tipi bozulmaya meyilli farklı bir teknolojiye sahipse ( oynar volan ) o zaman volan dişlisinin dahil olduğu setleri oem üreticisi firmalar tarafından piyasaya sürüyor.

by

Abs Fren Sistemi

Abs fren sistemi günümüzde araçların olmazsa olmazlarındandır. Abs fren sisteminin avantajlarını, arıza durumunda neler yapılması gerektiğini ve benzeri ilginizi çekecek birçok sorunun cevabını bu yayınımızda sizlerle paylaşacağız.

Abs nedir?

Abs fren sisteminin açılımı “Anti-Lock braking system” ‘dir. Türkçe karşılığı kitlenmeyi önleyici fren sistemidir. Adından da anlaşılacağı üzere abs, fren yapıldığı zaman tekerlerin kitlenerek kızaklama yapmamasını sağlayan bir güvenlik sistemidir. Abs fren sistemi sürücülerin frenleme yaptığı zaman direksiyon kontrollünü daimi olarak sürdürebilmesini sağlar. Abs fren sistemi ani frenleme yaptığınız durumlarda araç üzerinde daha fazla kontrole sahip olmanızı sağlar.

Abs nasıl çalışır?

Kilitlenip kızaklama yaptırmayan fren sistemlerinin arkasındaki temel teori basittir. Tekerleklerin kilitlenmesini önler, böylece kontrolsüzce kaymamayı sağlar. ABS aslında gelişmiş bir araç kontrolü sunar. Kuru ve kaygan yüzeylerde durma mesafelerini azaltır.

Kızaklama yapan bir tekerlek kızaklama yapmayan bir tekerleğe daha az çekiş gücüne (lastiğin yol tutuşuna) sahiptir. Örn eğin, aracınız buzlu bir yoldan geçerken ileri doğru hareket edemez, patinaj çekerek olduğu yerde tekerler dönmeye başlar. Herhangi bir yöne doğru çekiş olmadığından tekerlekler dönmeye devam eder. Bunun sebebi, tekerleğin temas noktasının buza göre kaymasıdır.

Abs fren sistemi çeşitli bileşenlerden oluşur; tekerlek hız sensörleri, valf, hidrolik pompa ve ecu veya modül (bilgisayar). Tekerlek hız sensörleri, bir veya daha fazla tekerleğin ne zaman yavaşladığı ya da durduğunu tespit etmek için her tekerleğin hızını izler. Bir sürücü fren pedalına bastığında kaliperler diski kitleyerek tekerleğin dönüşüne imkan vermeyecektir. Bu durumda ivmelenmeye çok çabuk karşı koyan tekerlekler kızaklamaya başlayacak. Sensörler bu kızaklanmanın olmaması için valflere kısa süreliğine frenleme yapmaması mesajını ileterek kızaklamayı engeller.

Frenlere giden hidrolik yağ basıncı serbest bırakıldığında, bir pompa hızlı bir şekilde basıncı tekrar uygular ve frenleri yeniden etkinleştirir. Sistemin yapmış olduğu bu bas, çek prosedürü, tekerleklerin tamamen dönmeyi durdurmamasını ve titreşimli his ve gürültüye neden olmasını sağlamak için çok hızlı bir şekilde saniyede on beş kez  bu işlemi tekrar eder. Tekerlekler kaymadan hemen önce lastikler ile zemin arasında sürtünme korunur, aracı mümkün olan en kısa sürede durdurmak ve yavaşlatmak için en uygun sürtünme miktarı sağlanır. Ve tekerlekler asla dönmeyi bırakmadığından, frenleme işlemi boyunca direksiyon kontrolü korunur.

ABS’nin dört ana bileşeni vardır:

1) Hız Sensörü

Bu sensörler, her bir tekerleğin hızını ölçer ve tekerleklerin gerekli hızlanma ve yavaşlamasını belirler.

2) Valfler

Valfler ABS görevini yerine getirirken frenlere giden hava basıncını düzenler. Her fren tertibatının fren hattında ABS tarafından kontrol edilen bir valf vardır. Birinci konumda, fren valfi her zaman açıktır ve ana silindirden gelen basıncın frenlere aktarılmasını sağlar. İkinci konumda, fren valfi her zaman kapalı durumda kalır ve ana silindirden frenlere basınç sınırlanır. Üçüncü konumda, valf frenler üzerindeki basıncın sadece bir kısmını serbest bırakır.  Üçüncü konum, araba durana kadar tekrarlanır. Yüksek hızlarda seyir ederken aniden fren yaptığınızda hissettiğiniz direnç aslında ana silindirden frenlere aktarılan basıncı kontrol eden fren vanalarıdır.

3) Elektronik Kontrol Ünitesi (ECU)

ECU, tekerleklerin dönüş hızını ve ivmesini hesaplayabilmek için sensör sinyallerini alan, filtreleyen ve yükselten bir elektronik kontrol ünitesidir. Elektronik kontrol ünitesi devredeki sensörlerden sinyal alır ve ünite tarafından analiz edilen verilere göre fren basıncını kontrol eder.

4) Hidrolik Kontrol Ünitesi

Hidrolik Kontrol Ünitesi diğer bir adıyla abs beyni, kitlenmeyi önleme koşulları altında fren uygulamak veya serbest bırakmak için ECU’dan sinyaller alır. Abs beyni1, hidrolik basıncı artırarak veya fren gücünü azaltmak için pedal kuvvetini atlayarak frenleri kontrol eder.

  • 1
  • 2